Ajattelutavan muutos toi kilpailutuksen voiton – sähköautot myös ammattikäyttöön
Rauman Tilataksipalvelu Oy hankki huhtikuussa 2022 Sata-Autosta 1+6 -paikkaisen Mercedes-Benz EQV300 e -mallin Avantgarde-varustellun auton. Paikallisella ammattilaisella on käytössään nyt viisi tila-autoa, joista uusin on ensimmäinen täyssähköinen ajoneuvo.
– Lähdin miettimään yritykselleni uutta suuntaa, ja autoilussahan tuo suunta on jo pitkään ollut sähkö. Nyt kun polttoaineiden hinnat nousevat vauhdilla ja sitä kautta autoilu kallistuu, niin tämä kyseinen suunta selkiytyy entisestään. Uskon vahvasti, että sähköautoilu on taksialan tulevaisuus, Rauman Tilataksipalvelu Oy:n toimitusjohtaja Harri Pettersson kertoo.
Hän löysi kyseisen yksilön Sata-Auton nettisivustolta kuluvan vuoden alkupuolella ja suuntasi tuolloin Kairakadulle. Vuosimallin 2021 ajoneuvo oli ajamaton, joten se on saanut nyt Rauman Tilataksipalvelun käytössä ensimmäiset kilometrinsä.
– Kävin helmikuussa koeajamassa tätä ensimmäisen kerran ja siitä jäi sellainen kipinä korvan taakse. Auto on aina iso investointi, joten totta kai hankintaa tuli mietittyä tarkoin. Kun kuljetusten määrä alkoi taas lisääntyä kevennettyjen koronarajoitusten myötä, päädyin tekemään hankintapäätöksen. Eikä sitä päätöstä ole tarvinnut katua.
Taloudellisuutta ja kestävää kehitystä
Maantiet täyttyvät nyt sähköllä liikkuvista menopeleistä. Monia tuntuu askarruttavan latausten riittävyys suhteutettuna omiin ajomatkoihin. Ammattiautoilija korostaa, että kyse on ennen kaikkea ajattelutavan muutoksesta.
– Lataamisesta on tullut hyvin lyhyessä ajassa osa arkea. Lataamme autoa käytännössä aina, kun olemme asemalla tai pidämme taukoa. Laskeskelin, että yhden täyden latauksen kantama riittää keskimääräisesti normaalin työpäivän aikana ajettuihin kilometreihin, Pettersson sanoo.
Sähköautojen kustannuserot polttoainekäyttöisiin ovat huomattavat. Ammattiautoilijoiden kohdalla puhutaan siis merkittävistä säästöistä. Kyse ei kuitenkaan ole ainoastaan taloudellisuudesta, vaan myös kestävästä kehityksestä.
– Olin juuri jokin aika sitten mukana ensimmäisessä kilpailutuksessa, jossa nimenomaan haettiin sitä, että autoilijalla on käytössään sähköauto. Me siis pärjäsimme kilpailutuksessa jo sillä, että meillä oli tarjota vaatimusten mukainen kalusto.
Paikallista yhteistyötä parhaimmillaan
Petterssonin palveluksessa työskentelee vuodenajasta riippuen 4-6 kuljettajaa. Yksi heistä on Jan Nordlund, joka on usein juuri kyseisen Mercedes-Benz EQV300 e:n ratissa.
– Tämä auto on ollut kaikin puolin positiivinen yllätys. Asiakaspalvelun silmin katsottuna auton hiljaisuus ja kyydin tasaisuus ovat erinomaisia. Minulla on ollut esimerkiksi Tampereen reissuja, joilla olen saanut huomata, että yhdellä latauksella luvatut noin 350 ajokilometriä toteutuu varmasti, Nordlund kertoo.
Pettersson kiittelee sitä, miten Sata-Auton Jere Lehtisen kanssa kaupanteko sujui kaikin puolin onnistuneesti. Sata-Auton logot löytyvät kyseisen yksilön sivuikkunoista sekä takaikkunasta. Kyse on siis molemminpuolisesta paikallisesta yhteistyöstä parhaimmillaan.
– Jere oli oikealla tavalla aktiivinen asian kanssa, kun minä vielä hieman pohdin asiaa. Minulle oli tärkeää, että auto oli konkreettisesti täällä liikkeessä, jotta pääsin itse näkemään ja koeajamaan auton. Sain kaiken sen palvelun, mitä toivoin ja tarvitsin. Arvostan tällaista keskinäistä luottamusta kaikessa yhteistyössä.